Suuntasin tänään postiin, sinne vanhaan tuttuun, jossa Foursquare kertoi minun käyneen viimeksi maaliskuussa. Tuntui hassulta ja niin ihanalta. Aurinko paistoi pehmeänä matalalta, häikäisi. Kävelin kotiinpäin, enkä välittänyt vähän pidemmästä postimatkasta. Uuden puhelimeni kuulokenapit olin työntänyt korviini ja kuuntelin ensimmäistä kertaa elämässäni musiikkia puhelimesta, joskin omaan makuun sopimatonta, sillä olen osannut hakea vasta yhden radiokanavan. Käsissä painoi kolme pakettipussia, mutta se ei haitannut. Hengitin raikasta ilmaa, annoin katseen levätä näkymässä ja hymyilin hölmönä varmaan koko matkan kotiin. Miten iso merkitys ympäristöllä onkaan ja miten kotoisalta kaikki tuntuukaan! Vaikka kotona vallitsee vielä täysi kaaos, silti tuntuu kuin olisi perillä.

jolie spa 01

Kotona aloitin pakettien avaamisen parhaasta, Jolielta tulleesta mintunvihreästä laatikosta. Mitenkään väheksymättä muita saamiani ihania lähetyksiä, Jolien ovat parhaita, sillä ihan joka kerta sieltä saapuu jotain ihanaa ja yllättävää, juuri minulle valittua. Eikä tämäkään lähetys pettänyt, laatikosta paljastui Neal’s Yard Remedies hiustuotesetti. Kyseessä on yrttitaiteeksi tituleerattu brittisarja, joka on yksi Englannin vanhimmista ihonhoitosarjoista – lupaa hyvää! Sen lisäksi, että merkki on itselle uusi tuttavuus, on tässä edessäni nyt elämäni ensimmäinen luonnonkosmetiikkashampoo, joten en voi olla jännäämättä, miten se toimii ja miltä tuntuu! Testaus alkaa aivan varmasti heti huomenna, kiitos Jolie!

jolie spa 5

P.s Oletteko jo kuulleet, että Kalevankadulla sijaitseva Cindy Rieran hoitola muuttuu tammikuun lopussa Jolie Spaksi? Mielestäni huippu-uutinen ja täydellinen jatke Jolien konseptille!!

Katso myös nämä

12 comments

Vastaa

Mielenkiinnolla odotan kokemuksiasi näistä. Olen joitakin luonnonkosmetiikan shamppoita käyttänyt, mutta kokemus ei ole ollut tavallisen shampoon veroinen.

Vastaa

Sama juttu, tosi mielenkiinnolla odotan, että jatkavatko nämä samaa yllättäjä -linjaa kuin moni muukin viime aikoina testaamani luonnonkosmetiikka! Olisi kyllä huippua löytää toimiva luonnonkosmetiikkashampoo, mutta tuttuun tapaani olen vähän epäileväinen. ;) Ostin tuossa pari kuukautta sitten Green Peoplen hiusten tehohoidon, sillä olen tykännyt tosi paljon sarjan muista tuotteista, mutta siitä täytyy kyllä sanoa, että oli pettymys. Toivottavasti nämä eivät ole!

Vastaa

Kodilla ja asuinalueella on ehdottomasti aivan valtava merkitys, kiva että olet päässyt kotoisaan paikkaan =). Meillä on hyvä asunto mutta kodilta tämä alue ei tunnu vaikka varmaan jollekin toiselle olisikin ns. täydellinen. Joku päivä sitten muutetaan takaisin toisille kulmille, mutta sitä odotellessa tämä saa kelvata.

ps. Jolie onkin oikea malliesimerkki sellaisesta aiemmin mainitusta yrityksestä jossa bloggarilla ja (oletettavasti) blogittomalla asiakkaalla on eroa kuin päivällä ja yöllä, eräässä vähemmän kaupallisessa blogissa tästä olikin jo kovaa keskustelua.

Vastaa

Toden totta! Tuntuu melkein hassulta kun ympäröivällä on niin iso vaikutus (eikä vain esimerkiksi pelkästään kodin seinien sisäpuolelleen kätkemällä), mutta eipä siitä pääse yli eikä ympäri, kyllä se vain vaikuttaa! Tiedän siis hyvin tunteen, mutta se tosiaan tuo jo paljon, että on kuitenkin kiva asunto ja tietää, että joku päivä on mahdollista palata sellaisille kulmille, jotka vetävät puoleensa. :)

Voi vitsit, tosi harmi kuulla jos näin on! Itse olen tähän mennessä kuullut yhden harmittelevan kommentin, muut ovat olleet positiivisia, mutta oma otantani on hyvin pieni, joten eipä siitä tietenkään pysty vielä isossa kuvassa asiaa katsomaan. Satutko muistamaan blogia/linkkiä kirjoitukseen? Olisi tosi kiinnostavaa käydä lukemassa!

Sitä en itse kiellä mitenkään, etteikö voisi hyvin monessa tapauksessa olla vaikutusta, että joku on bloggaaja (tms. suosittelevassa/näkyvässä asemassa oleva henkilö, näkyyhän se jo ihan vaikkapa työelämässä titteleiden, eli oletetun vaikutusvallan, aikaansaamassa vaikutuksessa) – melkeinpä näin markkinoinnillisesta näkökulmasta hassuahan olisikin, jos sitä ei jotenkin huomioitaisi (mutta tietenkin eriasia on se, kuinka paljon se vaikuttaa ja vaikuttaako se jopa niin paljon, että kokemus on kokonaiskuvallisesti eri verrattuna muihin asiakkaisiin, mikä taas pidemmän päälle ei enää olekaan toimivaa kenenkään kannalta) ja toki mahdollista myös on, että vastaavaa tapahtuu tahattomasti, mutta ohi niiden puolien, uskon myös niin sanottuun normaaliin hajontaan, tarkoitan että en usko, että yksikään yritys pystyy tarjoamaan aina priimaa (ja toki myös ihmisten odotukset saattavat olla erilaisia ja myös ihan se, että minkä joku kokee hyväksi ja joku toinen huonoksi/neutraaliksi – asiakaspalvelutyössä olleena juurikin tuon kohdan haasteellisuudesta on vähän liikaakin kokemusta:/). Eli millainen tahansa firma olisi, aina mahtuu joukkoon tyytyväisiä ja pettyneitä (toki oleellinen asia on tasalaatuisuus, suurta heittelyä ei saisi olla). Mutta siis, kuten sanoin, en pysty suoraan ottamaan kantaa kun kattavaa dataa ei ole vaan aika paljon mutua, mutta yritän toki kovasti kuulostella ympäriltäni muiden kokemuksia ja näkemyksiä, ja totta kai suhtautua kriittisesti omiin kokemuksiin.

Huuh, tulipa ihan vahingossa pitkä ajatusketju, heh, en tiedä saitko yhtään kiinni? Ei vissiin pitäisi kirjoittaa näin juuri ennen nukkumaanmenoa, vaan jättää suosiolla pirteämpiin hetkiin ;)

Vastaa

Bloggaamattomana asiakkaana minun on sanottava, että kyllä Jolien asiakaspalvelu on erinomaista ja edukseen erottuvaa myös meille ”taviksille”.

Normikokoisia lahjatuotteita en toki ole saanut, mutta minusta on ihan ymmärrettävää, että bloggareille niitä annetaan; markkinointikeinohan se on ja näin saadaan tietoa tuotteista leviämään, jos ja kun bloggari niitä esittelee.

Jolien tilaukset toimitetaan kuitenkin kauniisti paketoituina, aina on mukana omalle ihotyypille sopivia näytteitä (tiedot kysytään tilauslomakkeella) ja lähetyslistassa on Jolien tyttöjen käsinkirjoittama henkilökohtainen tervehdys. Näin on ainakin minulla ollut, ihan jokikinen kerta. Verkkokaupassa on usein alennusviikonloppuja (esim. kaikki -10%) tai osta-kaksi-saat-tämän-kaupan-päälle -tarjouksia. Sähköpostitse esittämiini kysymyksiin olen saanut vastauksen. Paikan päälle olen päässyt vain kerran, ja se vahvisti näkemystäni entisestään: Jolie panostaa henkilökohtaiseen asiakaspalveluun.

Vastaa

Tosi ihana kuulla, että olet ollut tyytyväinen! Itse asiassa, tällainen kuva itsellekin on jäänyt läheisiltä (joilla blogi ei ole vaikuttamassa asiaan) saadusta palautteesta ja toki myös blogiini kommenttia jättäneiden perusteella. Ja sitä on tullut juuri lähipiirissäkin puhuttua, miten Jolien avain juttu tietty toimivan tuotevalikoiman ja kauniin konseptin lisäksi on erinomainen ja asiantunteva palvelu, tiedän siis useampia ei-blogillisia, jotka kuuluvat tyytyväisten piiriin :) Mutta niin, en yhtään epäile sitä, ettei jollain aidosti tulisi päinvastainen kokemus vastaan, ihmisiä kun ollaan ja odotukset on erilaisia, liikkeessä kiirepäivä tai asiakkaalla huono fiilis – kaikki ne voi vaikuttaa kokonaiskuvaan ja valitettavasti varmasti joku kävelee tyytymättömänä ulos (näin tapahtuu varmasti ihan jokaisessa liikkeessä), mutta tietty toivoisin, että mahdollisimman moni olisi juuri tähän tapaan tyytyväinen, sillä haluaisin uskoa, että vastaava palvelu pysyisi yllä eikä olisi vain valikoitujen ilo :)

Kävin etsimässä tuon mainitsemani blogauksen ja näin uudelleen luettuna huomaan että se on jäänyt mieleeni vahvasti negatiivisessa sävyssä (mikä on sinänsä toki huomionarvoista ja hälytysmerkki Jolien kannalta) vaikkei siinä täysin lytätäkään paikkaa. Mietin jo kirjoittaessani että olisin voinut korvata ilmauksen ”kova keskustelu” ennemminkin kiihkeällä keskustelulla. Mielipiteitä oli siis puolesta ja vastaan, mutta en uskoisikaan ettei näin raskaalla kädellä hypetetyllä yrityksellä olisi puolustajiakin.

Tämä kysymys siitä miten bloggaajia ja muita käyttäjiä erotellaan ilmenee tietenkin lähinnä asiakaspalvelussa (siis jaettavien mainostuotteiden ohella mutta eihän kukaan ns. tavis-käyttäjä voi odottaakaan saavansa mitään ilmaiseksi oli kyse kosmetiikasta tai vaikkapa muuttofirman palveluista). Eli se että tuotteet on pakattu nätisti postipakettiin on mielestäni ilman muuta automaatio jos yritys – kuten Jolie – haluaa panostaa ulkokuoreensa. Mikä haloo siitä syntyisikään jos vain bloggaajat saisivat nättejä paketteja ;)

Linkki on tässä:
http://arkijarki.net/2013/07/assez-jolie-pas-parfait/

Vastaa

Mua vähän hymyilytti tuota linkkaamasi juttua lukiessani, sillä tämä teema on sellainen (erilaiset kokemukset ja niihin vaikuttavat seikat), joka kiehtoo itseä suunnattomasti. Kokemukset kun ovat aina aitoja, mutta samat jutut voidaan kokea niin miljoonalla tavalla, ja koukuttavaa on se, mistä mikin kokemus kullakin muodostuu, asiat kun harvoin ovat yksiselitteisiä.

Ensimmäinen kiehtova juttu oli juuri, että miten sinulle välittyi negatiiinen kuva tekstistä, kun itse en nähnyt sitä niin, ainoastaan kriitikillisenä ja epäilemättä aiheellisia kehityskohteita ilmoille tuova, muttei mielestäni mitenkään lyttäävä tai sävyltään negatiivinen. Samaa tunnetta ei välittynyt myöskään kekustelusta, mikäli nyt nopeasti laskin, kuudesta kommentoijasta kolme taisi olla itse käynyt paikan päällä ja niistä kommenteista kahdesta välittyi neutraali kokemus (siis minun korviini :)) ja yhdestä negatiivinen.

Sen perusteella on mielestäni hieman huteraperusteita silloin käyttää kyseistä firmaa malliesimerkkinä siitä, miten bloggareita ja tavallisia kohdellaan, sillä ainakaan itse en tuon jutun perusteella saanut tunnetta, että vitsit, mua kohdeltiin kyllä eritavoin, vaan ymmärsin miten monet kohdat voi kokea juuri noin kuin tämä kirjoittaja kuvaili! Silti, oma kokemus ei ollut negatiivinen, mutta myös taustani on yksityishenkilönäkin eri (eli olen tehnyt taustatyötä ja myös luonnonkosmetiikka on jo ennestään tuttu juttu), joten varmasti jo sen myötä katson asioita eri kantilta kuin täysin uuden äärellä oleva. Oleellista mielestäni tuossa olikin, kuten joku oli maininnut, se ajanvaraus. Jos menen putiikkiin poikkeamaan sattumalta, en luonnollisesti saa niin kattavaa perehdytystä kuin ajan varaamalla. Olen poikennut liikkeessä sattumalta, ja tietenkin silloin tilanne on vähän toinen (silti, ei itselle ole huonoa fiilistä jäänyt, mutta ehkä tukena on ne yksilölliset ajan kanssa hankitut kokemukset), paikalla on muita ja heitä on huomioitu samalla, mikä itselle taas on ollut ihan ok, itse tykkäänkin mieluummin katsella rauhassa eikä mua haittaa jos samalla ”hoidetaan” muita asiakkaita, päinvastoin, musta on kiva, että kaikki pyritään huomiomaan. Makukysymys!

Ja mitä tulee tylyyn fiilikseen, hymyilytti, sillä pystyn tietyllä tapaa hyvin ymmärtämään sen, sillä olen itsekin vähän herkkä vastaavalle tunteelle. Toinen perustajista on ehdottomasti suorempi, ”räväkämpi” ja ymmärrän niin hyvin, että joku voi ottaa sen juuri noin – joku toinen taas varmasti ihan toisin, riippuu tykkääkö tyylistä! Itse tiedän, ettei kyseessä ole tylyys, mikä taas on välittynyt omasta aktiivisesta Jolien somen seuraamisesta, paha sanoa, miten ajattelisin jos menisin liikkeeseen mitään tietämättä, varovaisena, kovin odotuksin ja muutenkin herkempänä. Itse olen kokenut palvelun tosi asialliseksi ja tykännyt siitä, myös omistajien omat persoonallisuudet ovat mielestäni kiva lisä. Itse en tykkää yltiömukavasta palvelusta, mikä tuntuu ilmestyneen moniin putiikkeihin/ravintoloihin, vaan se enemmänkin ärsyttää, joten tämä asiallinen ja jotenkin rehellisen oloinen linja toimii minulle tosi hyvin.

Tietty, tässä tullaan taas siihen ongelmaan, että myyjän pitäisi pystyä lukemaan asiakasta ja mukauttamaan tapaansa häneen sopivaksi (mutta silti olen varma, että osa asiakkaista kävelisi ulos tyytymättöminä, jo ihan tilastollisesti katsoen) ja ymmärrän sen haasteellisuuden, jos ei ns. ole ammattimyyjä ja siinä on ehdottomasti liikkeellä kuin liikkeellä pureskeltavaa. En siis yritä puolustella, tuoda vain perspektiiviä, ja tiedän, että kokemus kun on aina aito, eikä tietenkään koskaan ole hyvä juttu, että asiakas kävelee tyytymättömänä ulos! Jolien kohdalla epäilen, että positiivinen kommentointi saattaa kääntyä itseä vastaan, tietyllä tapaa, tarkoitan, että uusilla asiakkailla on odotukset pilvissä, jolloin väistämättä seuraa pettymys kun vastassa ei olekaan elämää suurempaa – tarkoitan, että titunne voisi olla toinen, jos vastaavia odotuksia ei olisi. Niin ja tokihan vaikuttaa jo ihan se käytännönjuttu, että tuletko paikalle kun asiakkaita on enemmän kun henkilökuntaa vai vaikkapa juuri henkilökohtaiseen opastukseen tai verkkaiseen päivään. Tässä onkin sitten taas itse yrityksellä pureksittavaa, että miten vastaa korkeisiin odotuksiin :)

Hmm, se mitä yritän tässä sanoa, että kokemukset on monien osatekijöiden summa, ja itseä kiinnostaa kovasti syyt taustalla. Yrityksiä taas varmasti kiinnostaa, miten voivat tehdä paremmin, joten siksi onkin hyvä kertoa asioista ääneen, joita voisi tehdä paremmin! Kirjoittajaa suosittelisin ehdottomasti antamaan vielä mahdollisuuden (vaikka ymmärrän, ettei välttämättä huvita jos näkee liian monia kehitysalueita) ja poikkeamaan vaikkapa meikkiopastukseen. Jos aihe on itselle uusi, niin saa huomattavasti kattavamman perehdytyksen :)

Mielestäni vaatii myös enemmän pesruteluita väiteet, milloin bloggaria kohdellaan eritavoin. Monessa kohdassa se on hämmentänyt, sillä yhtälailla asioin paikoissa yksityishenkilönä ja saan jo kuvaa siitä, miten milloinkin toimitaan (myös Joliella olen asioinut yksityishenkilönä, silloin paikalla ei ollut ketään, joka oletusarvoisesti tiennyt minua bloggaajaksi enkä sitä myös itse tuonut esiin) en siis todellakaan ole kaikkialla bloggaajaleima otsassa. Yritän myös käydä keskustelua tuttujen kanssa ja peilata omia kokemuksia toisten kokemuksiin, niin ja tietenkin pidän aina korvat höröllä sen suhteen, että millaista dialogia muut paikalle eksyneet käyvät. Hyvin vähän vedän siis suoraa asetelmaa bloggaajat ja muut, sillä hyvin harvassa tilanteessa olen kokenut sen merkittävästi vaikuttavan (joissain kyllä, ja kuten sanoin, yleensä ainahan se jotenkin vaikuttaa mm.tuotenäytteiden muodossa tms) ja mielestäni hyvä niin. Olen mysö herkkä epäluontevalle fiilikselle, eli en tykkää yhtään jos tuntuu, että toinen on teennäisen mukava (jep siihenkin törmännyt, sekä bloggaajana että yksityishenkilönä), vaan tykkään tietystä ns. aidosta ja luotettavan oloisesta fiiliksestä, siitä, että persoona näkyy.

Nimenomaan tässä tapauksessa juuri tämän kirjoituksen perusteella en rehellisesti pysty näkemään mainittavaa eroa, suuri ero tässä lienee, miten minkäkin asian kokee ja mihin tilanteeseen on saapunut ja onko tullut henkilökohtaiseen opsatukseen vai sattunut paikalle ohi kävellessä (mikäänhän noista ei tietekään puolustele huonoa kokemusta tai huonoa palvelua, ainoastaan yritän tuoda perspektiiviä näkökulmaan, bloggaajia kohdellaan paremmin – eli voisiko taustalla olla muitakin juttuja kuin niin yksioikoinen johtopäätös?), en siis koe, että omalla kohdalla olisi ollut jotenkin selvästi ruusuisempaa – henkilökohtaisella ajanvarauksella tietty muhun panostettiin, mutta liikeessä poiketessani koen, että itseä huomioitiin samoissa mittakaavoissa kuin muita silloin paikalla olleita ja meitä myös huomioitiin osin päällekäin, mikä itselle oli täysin ok (heh, todennäköisesti oma olo olisi ollut vaivautunut, jos vain itseen olisi keskitytty vaikka paikalla olisi muita!). Vastaukset saattoivat joillain olla suoria, yksiselitteisiä, ja ei itseltäkään kysytty, mitä hintaluokkaa etsin, en ehtinyt saada sen enempää taustaa tuotteille, mutta toisaalta, ensimmäinen ei häirinnyt ja toista taas en osannut kaivata, viimeistä taas pidin itsestään selvänä, sillä olihan liikkeessä muitakin ja ajattelin, että osaan kyllä kysyä jos haluan tarinoita tuotteiden takana. Lähdin silti positiivisin fiiliksin ja suosittelisin silti ja edelleen (yhtä hyvin ymmärrän ja hyväksyn, että joku muu kokee asiat toisin, niin on ihan kaikessa muussakin!) :) Mutta tietty, voin tässä puhua ihan ainoastaan omasta puolestani, muista bloggareista ja heidän saamistaan kokemuksista en tiedä ;)

Taas pitkä kommentti, mutta musta nämä ovat mielenkiintoisia juttuja, ja mielelläni paloittelisin asioita enemmänkin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja tosi kiehtovaa on, miten kokemukset ja ajatukset muotoutuvat. Itse pyrin kyseenalaistamaan koko ajan omat kokemukset ja mielipiteet ja löytämään niihin vaikuttavia asioita, siksi mut saa helposti nousemaan jaloilleni jos vedetään nopeita ja hätiköityjä, yksiselitteisiä tai heikkoperusteisia johtopäätöksiä. Kiirehditään asioiden edelle, vaikka taustalla on aina paljon kuin ehkä en ilmeisimmät asiat, mutta niihin on toki helppo tarttua kun ovat siinä tarjolla. Inhimillistä. Mutta niin, palvelukokemukset ovat kiinnostavia ja ihmiset äänestävät jaloillaan, kaipa nopeasti näkyy millaiseksi suuri osa palvelun ja tuotteen kokee, menestyminen on kai suhteellisen hyvä mittari siinä :) Tietenkin, markkinointi tuo näkyvyyttä, mutta se ei takaa menestystä. Niin, ja jottei jää epäselväksi, missään tapauksessa ei ollut tarkoitus vähätellä kirjoittajan kokemuksia, odotin vain jotenkin pahempaa tai jotain sellaista, mikä ei sopisi omaan kuvaan yhtään :D

Blogikirjoituksissa on yleensä se haaste, niin minun kuin tuon linkkaamasi kirjoituksen tekijällä, puhumme vain omasta puolestamme. Minä en ole tullut analysoineeksi auki, miten joku muu saattaisi samat jutut kokea eikä hän vastaavasti. Se on ihan ymmärrettävää, siinä helposti mentäisiihn sivu-urille (kuten tässä mun kilometrivastauksessa, mikä taas ei sopisi yhtään simppelin kosmetiikkapostaukseen lomaan :D), mutta tietty tärkeää on, että niitä pohtii ainakin taustalla ja viimeistään viriävässä keskustelussa yrittää tarkastella asiaa etäämmältä.

Muihin blogeihin ja muiden yhteistöihin en halua ottaa kantaa, mutta tietenkin kovaasti itse toivon, että pystyisin välittämään luotettavaa ja avointa kuvaa omista jutuistani, olla valmis keskusteluun. Sitä pohdin varmaan joka toisen kirjoitukseni äärellä, mutta sisältä on vaikea nähdä, miltä näyttää tai kuulostaa ulospäin, joten kun en ole ihan varma valitsemistani sanoista tai mielipiteistäni, etsin lisää tietoa ja annan hautua hetken ennen julkaisua. Toivottavasti ainakin se auttaisi uskomaan siihen, että taustalla on kyllä aina ajatustyötä, eikä vain pureksimatta tuoettuja sanoja, eli ihan mitä tahansa en halua julkaista ja siksipä en mihin tahansa yhteistyöhön lähde.

Vastaa

Tuossa tapauksessa oleellista lienee ollut se, ettei asiakaspalvelu täyttänyt odotuksia, jotka olivat nähdäkseni aivan kohtuullisia, eivät mitään sellaista joka tuntuisi vaativan ennalta varattua henkilökohtaista aikaa. Eikä paikassa edes ollut muita asiakkaita paikalla kun kirjoittaja sinne saapui… Toinen asia on se että jos myyjä ei osaa lukea asiakasta ja tilannetta ei veisi montaa sekuntia kartoittaa asiaa kysymällä millainen pohja asiakkaalla yrityksen suhteen on.

On toki erikoista ettei edes ajanvarauksella (?) sinulta kysytty mitä hintaluokkaa ajattelit (jos haitari kerran on laaja se on erittäin oleellinen kysymys) eikä niitä taustojakaan selvitetty. Ehkä ongelma ei olekaan tässä tapauksessa asiakasryhmien erittelyssä pitemmällä tähtäimellä oletettavasti taloudellisesti kannattavimpiin ja vähemmän kannattaviin vaan yksinkertaisesti ”ongelmasta” asiakaspalvelukulttuurissa yleisemmin?

Jos nyt aletaan laskemaan viestiketjussa esitettyjä kokemuksia prosentuaalisesti niin kaksi neutraalia ja kaksi negatiivista (alkuperäinen kirjoittaja mukaan lukien) ei anna kovin mairittelevaa kuvaa liikkeestä. Ongelmana Jolien (ja varmasti muidenkin vastaavaa markkinointia harjoittavien pikkuliikkeiden, kyseisessä ketjussakin viitattiin muualla havaittuun samaan ilmiöön) on tämä ns. hyvä veli -verkosto joka selvästi ärsyttää monia. (Ymmärrän hyvin myös ajatusketjun että jos paikka ”vaatii” niin suurta mainostusta se ei mitä ilmeisimmin pärjää omilla ansioillaan vaan tarvitsee monella maksetulla – tai blogien tapauksessa ehkä ”lahjotulla” – suulla esitettyjä ylistyslauluja.)

En ole aivan samaa mieltä blogillisten ja (oletettavasti) blogittomien erilaista kohtelua koskevan keskustelun vaatimista väitteen tueksi löydyttävistä mahdollisimman muuttumattomista perusteista (huh mikä lause =). Jos fiilis on se että heitä kohdellaan olennaisesti eri tavalla on siinä jo yrityksen kannalta ongelma, piti se objektiivisesti katsottuna (onko täysi objektiivisuus tällaisessa edes mahdollista?) paikkansa tai ei. Ihmiset joka tapauksessa perustavat valintansa niin pitkälle fiiliksen varaan. Se kuinka suuri osa fiiliksesta on intuitiota tai toisaalta opittuja ennakkoluuloja tai -toiveita onkin eri aihe. Jos ihmiset tekisivät päätöksiään vain loogisesti ja faktojen valossa olisi maailma ihan toisenlainen paikka =)

Tässä kuitenkin nähtiin kuinka huono kuva minullekin ulkopuolisena paikasta jäi. Tosin vaikka itse en ainakaan vielä ole liikkeessä käynyt tai heiltä mitään tilannut voisin kuvitella sen silti tekeväni jos jotain erityisesti heiltä haluaisin, nähdäkseni asian omakohtaisesti.

Vastaa

Kyllä, ehdottomasti huomasinkin, että haaste tuossa tapauksessa juuri olikin, ettei odotukset täyttyneet ja se on äärimmäisen valitettavaa! :)

Ja ihan totta, että nuo ovat simppeleitä kysymyksiä ja itsekin näkisin loogisena niitä kysyä, mutta tämän perusteella en osaa ottaa kantaa tehdäänkö niin yleisesti vai ei. Eli tyyliin, onko paikalla olevilla henkilöillä erilaiset tavat, onko yhteisestä linjasta sovittu (pienessäkin yrityksessä näkisin viisaasti), kuinka paljon on koulutettu käytettyä henkilöstä jne jne. En siis osaa ottaa kantaa, onko kyseessä sattumat, tietyt henkilöt, yleinen linja vai mikä. En siis tarkoita sitä puolusteluna, vaan ilman muuta yrityksen on hyvä pureutua aiheeseen jos vastaavaa kokemusta ilmenee, yritin vain poistaa suoran yhtäläisyysviivan siitä, että tämä olisi ”tavallisen” asiakkaan ja bloggaajan ero :)

Ajanvarauksella menin siis blogin kautta, eli silloin sain tuotteita mukaani, joten ymmärrettävää on, ettei silloin kysytty hintaluokkaa, josta olin kiinnostunut, mutta sain kyllä itse sanoa, mitä haluaisin testata, eli ei vain randomisti isketty käteen jotain :) Siinä mielessä se siis oli eri tilanne, etten psyty sanomaan miten käytännössä tapahtuu jos ei ole kutsutilanne, mutta olne kuullut hyvää!

Ja ilman muuta prosentuaalinen viestikerjussa oli neutaalin-negatiivinen, mutta toisaalta monesta blogista voidaan etsiä vastaavan tyyppinen viestiketju positiivisilla kommenteilla (muun muassa opasta blogista pitäisi löytyä ei blogillisia positiivisia kokemuksia:)) eli taroitan, että oleellsita lienee, kuka vaivautuu kommentoimaan ja mihinkin, siksi en näillä otannoilla halua vielä vetää mitään pätevää tilastoa, vaan pitäisi tehdä jotensakin neutraali tutkimus . Niihin blogeihin, joista tullesita kommenteista olen lukenut, silmiini ei ole osunut yhtään negatiivista (jos siis tätä linkkaamaasi ei lasketa), mutten ikinä voisi vetää siitä mitään sen isompaa johtopäätöstä. Vaikuttaa siltä, että moni on ollut tyytyväinen, mutta tialstollisesti on aivan varmaa, ettei kaikki ole, mutta heillä ei välttämättä ole tarvetta kommentoida juuri siihen ja päinvastoin.

Ja olen samaa mieltä siinä, että nämä ovat ehdottomasti asioita, joita yritysten tulisi pureskella ja ottaa huomioon, siinä missä bloggaajienkin omalta osaltaan! :) J

Vastaa

Huomasin että täältä oli linkattu taannoiseen Jolieta käsittelevään juttuuni, ja löysin hyvää keskustelua! Ajattelin täsmentää vielä sitä kirjoitusta vähän.

Minusta palvelu ei ollut varsinaisesti huonoa, vaan erittäin keskinkertaista. Se oli suuri pettymys, sillä olisin odottanut kaiken kuulemani hehkutuksen perusteella, että käynti liikkeessä olisi ollut vähän mieleenpainuvampi (ainakin positiivisessa mielessä). Huonoksi palveluksi voisi laskea puutteellisen tiedottamisen aukioloaikoihin liittyen sekä sen tylyyden. Ymmärrän, että kaikilla on oma tyylinsä, mutta on monia tapoja ilmaista sama asia. Asiakasta ei tarvitse mielistellä, mutta sanansa voi valita niin, ettei siitä tule tyhmää oloa. Vaikka myyjä tietäisikin paremmin (ainakin omasta mielestään), taitava myyjä ei koskaan nolaa asiakasta.

Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita, joihin törmää jatkuvasti muuallakin. Se on älyttömän ärsyttävää. Toivoisin, että Suomeen rantautuisi sellainen palvelukulttuuri, jossa oikeasti mietittäisiin asiakkaan tarpeita ja lähtökohtia. Esimerkiksi hintaluokan kysyminen on ihan olennainen osa myyntiä, ja minusta hyvää palvelua. Se kertoisi myyjälle heti, millaisia tuotteita kannattaisi tarjota, eikä asiakas joudu päivittelemään huimia hintoja. Sen voi kysyä muutenkin kuin ihan suoraan, esim. mitä tuotteita on aikaisemmin käyttänyt. Jolien hintahaitari on todella laaja, joten minusta tämä olisi ihan olennaista.

Jolien puolesta harmitti eniten se, että he missasivat hyvän mahdollisuuden saada minusta vakiasiakkaan. Missä oli se kiehtova tarina yrityksen filosofiasta? Miksei minulta kysytty mitä tiedän luonnonkosmetiikasta? Minulle olisi voinut myydä melkein mitä vaan. En taatusti yrittänyt näytellä tietäväisempää kuin olin. Kun menin liikkeeseen, olin ainoa asiakas. Tilaisuuksia olisi ollut.

Jos en olisi koskaan kuullut liikkeestä mitään, en olisi osannut näitä asioita kaivata. Mutta koska blogeissa liikettä oli hehkutettu niin paljon, totta kai odotukset olivat tavallista korkeammalla. Tästä tulee se kontrasti bloggaajien ja tavisten välillä. Bloggaajat saavat tietenkin erikoishuomiota, ja sitten kirjoittavat kuten ihmiset, jotka ovat saaneet erikoishuomiota. Siitä vain seuraa se, että taviskin erehtyy luulemaan, että erikoishuomio on liikkeen tavaramerkki. Jos kokemus jää pliisuksi, niin se tuntuu paljon negatiivisemmalta kuin täysin ilman ennakko-odotuksia tehty vierailu. Jolien kannattaisi tiedostaa, että hyvä maine kiirii laajalle, ja kaikenlaiset asiakkaat odottavat juuri sellaista palvelua, kuin ovat ymmärtäneet blogien kautta saavansa. Jos sitä varten pitää varata henkilökohtainen konsultaatio, niin kyllä siitä tulee ainakin minulle aika tylsä fiilis. Silloin tuntuu siltä, että vain paljon maksavia asiakkaita viitsitään palvella hyvin.

Ydin tässä kaikessa on se, että arvostan hyvää myyntityötä todella korkealle. Myyminen ei ole sitä, että hoidetaan se tavaran ja rahan vaihtokauppa asiallisesti, vaan myynti on parhaimmillaan palvelua. Minä odotan saavani hyvää palvelua kaikkialla. Se ei tarkoita mielistelyä tai sitä että pitäisi olla jotenkin ylimukava tunnelma. Se tarkoittaa sitä, että myyjä on aidosti kiinnostunut siitä, mitä minä haluan ja tarvitsen, ja käyttää sitten ammattitaitoaan tarjotakseen omista valikoimistaan parhaiten toiveitani vastaavia tuotteita. Jos näin käy, ostan varmasti, ja hehkutan kokemusta vielä muillekin. Jolien palvelu oli keskinkertaista, mutta kiinnittämällä näihin asioihin huomiota heillä olisi mahdollisuus erottua joukosta.

Vastaa

Jee, kiva kun kommentoit! :)

Ymmärrän tosi hyvin pettymyksesi ja se on täysin oikeutettua, sekä noilla argumenteillä että millä vain, eihän valvelukokemuksesta jääneestä tunteesta pääse yli eikä ympäri ja miten tahansa se tunne tulee, silloin kaikki ei ole mennyt putkeen. Kuten tuossa aiemmin viittasinkin, olen itsekin tosi herkkä sille tyhmä olo –fiilikselle, joten tiedän mitä tarkoitat ja missään nimessä sitä ei saisi tulla. Tässä tapauksessa vain epäilen, ettei kyse ole siitä, että bloggaajat saisivat priimapalvela ja muut huonoa, eli sitä yhtäläisyysviivaa vain yritän poistella. Tai mistä minä tiedän yleisesti, mutta siis en ainakaan omalla kokemuksella usko :) Eli en siis yritä puolustella palvelua, ainoastaan pohtia omalta kohdin bloggaaja – ”tavallinen” asetelmaa (tässä tapauksessa :)) ja miettiä asiaa kokonaisuutena, niitä kiehtovia pieniä nyansseja, jotka jättävät asiakkaalle sellaisen tunteen kuin jättävät (en siis sano, että sinä vedit johtopäätöksen bloggaajan ja taviksen kohtelun välillä, sitä en huomannut, vaan se ajatus tuntui nousevan esiin muista kommenteista siksi siihen halusin kommentoida :)).

Mielestäni pointtisi olivat hyviä, ja omasta mielestä tervettä kritiikkiä. Itselle ei siis välittynyt lainkaan negatiivinen fiilis kirjoituksestasi. Voi hyvin olla, että nuoressa firmassa kaikkea ei vielä ole ihan kaikkea osattu ajatella (vaikka toisaalta, eipä pitkäikäisyyskään ole tae) ja siksi on hyvä nostaa kokemuksia keskusteluun, etenkään kun en tiedä asiakaspalvelutaustaa tms. joten nämähän ovat loistavia tapauksia kehittää. Voihan olla, ettei myyntikoulutusta ole tehty ja siksi asiat jäävät henkilökemioiden varaan, ja siinä on juuri se riski, että kokemus jakaantuu niihin, joihin persoonan tapa toimia puree ja niihin, joihin ei.

Itse arvostan ennen kaikkea tasalaatuisuutta, eli ei saisi tulla tunne, että jotkut asiakkaat ovat parempia kuin toiset, se on tosi kurja juttu (ja olen monessa paikassa itse törmännyt siihen tunteeseen – voihan olla, ettei niin ole, mutta tietenkin, se tunne asiakkaalla on aito). Et siis todella liikoja vaadi ja se on aina harmi, kun odotukset ei kohtaa. Silti, jos vielä joskus uskallat paikalle, niin suosittelen kyllä koklaamaan sitä meikkiopastusta, olen kuullut siitä paljon hyvää ;)

ps. Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä ja ajatuskatkoksista, kirjoitan vastausta kännykästä, enkä minä ja tekniikka pelaa luontevasti yksiin. Palaan oikolukemaan (ja kauhistumaan) vastaukseni illalla kun pääsen koneen ääreen, halusin vain kärsimättömänä vastailla nyt heti :)

Leave a Reply to Jennin Arkijärki Cancel Reply

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.