Joitain vuosia sitten tuntui, että kaikki suuret matkalaukkuni hajosivat noin vuodessa. Syytä saattoi olla siinä, että olin pihistellyt kriittisissä kohdissa tai joutunut hankkimaan jonkun hätäratkaisun reissussa, joka sitten yllättäen ei kantanutkaan kovin pitkälle. Siihen nähden on hassua, että hieman epäröin kolmisen vuotta sitten kovakantiseen matkalaukkuun siirtymistä. Olin tottunut kangaskantisiin ja jollain tapaa kuvittelin ne paremmin iskuja vastaanottaviksi ja rakenteeltaan kevyemmiksi, mutta olin väärässä.

Blogin kautta satu ranskalaisen Delseyn helmenharmaa nelipyöräinen Vavin on ensimmäinen kovakantinen matkalaukkuni, ja samalla se on myös pisimpään koskaan kestänyt iso matkalaukkuni. Lisäksi laukku näyttää ihanalle, elegantille.

Cabin-koon laukkuni on toki edelleen pehmeä, vuosikausia palvellut Samsonite. Vanha ja erittäin kulahtanut, mutta rakenteiltaan loistokunnossa. Kipuilen visuaalisuuden kanssa, mutta en ole vielä tullut hankkineeksi rinnalle uutta, vaikka se onkin mielessä ihan joka kerta kun kyseistä laukkua käytän.

Kevyt ja kivannäköinen matkalaukku

Isompaa matkalaukkua valitessa tärkeimpiä kriteereitäni oli keveys. Tasapainoilin tämän ja Air-mallin kanssa, mutta koska tämänkin paino oli vaivaiset 3,5 kiloa ja muutenkin vaikutti olevan enemmän makuuni, päädyin Vaviniin.

Halusin laukun, joka ei paina jo valmiiksi niin paljon, että haukkaisi tuntuvan osan lentoyhtiöiden painospekseistä, ja siinäkin valinta meni nappiin. Vaikka laukku tuntuu pienesti huteralta tyhjänä keveytensä takia, täytenä se on vankka ja liikuteltaessa kevyestä rakenteesta kiittää.

Laukun sisus on tehty keveyttä tukien, joten se on melko simppeli, mutta käytännöllinen. Kun toisen puolen saa kokonaan vetoketjulla umpeen, on siitä tullut käytettyjen vaatteiden pyykkipuoli sekä pienemmän tavaran kuljetuskätkö. Sisältö pysyy hyvin erillään, eikä sitä tarvitse taskun puolella vyöttää kiinni. Keskellä on kaistale, jonka vetoketjun avaamalla saa laukkuun sen verran lisätilaa, ettei vielä kertaakaan ole käynyt niin, ettei ruumaan menevät tavarani olisi hyvin mahtuneet siihen.

Vavin on kulkenut mukana useilla matkoilla, erityisesti niillä pidemmillä (cabin-mallin kanssa matkustan mieluummin lyheymmille viikonloppureissuille). Tätä harmaata matkakaveria olenkin raahannut niin Romanian mukulakivillä, heitellyt autoon ja takaisin eri roadtripeillä, kirskonut läpi kaupungin paahteisessa Chisinaussa ja seikkaillut yhdessä Maltalla.

Pintaan on kertynyt jälkiä kentillä liimatuista tarroista, mutta se ei haittaa. Pidän siitä, että matkalaukusta näkyy seikkailujen jäljet. Voisi ajatella kovan pinnan miinukseksi, että tarrat lähtevät huonommin kuin kangaspinnasta, mutta on makukysymys haittaako se. Itse en ole jaksanut lähteä irrotusoperaatioihin.

Laukku on siis joutunut kovalle koetukselle, mutta se on kestänyt. Kantokahva on paikoillaan (edellisen ison laukkuni kanssa se jäi käteen nostaessa alle vuoden jälkeen ostopäivästä) ja kaikki neljä pyörää rullaavat edelleen pehmeästi. Neljä pyörää on muutenkin huikea juttu. Tasaisella maalla laukkua ei tarvitse vetää vaan sitä voi rullata rinnalla, jolloin se liikkuu kevyemmin ja helteessä säästyy parilta ekstra hikikarpalolta.

Vahinkolukittu laukku

Viime reissun aikana mietin, miten tyytyväinen olenkaan ollut tähän Delseyn laukkuun, siitä tämäkin postaus kumpusi.

Harmillinen moka tosin kävi heti menomatkalla. En tiedä mitä ajattelin, tai oikeasti en tainnut ajatella, sillä kentän jonossa jutellessa napsautin vetoketjut lukkokoloihin ja unohdin ne siihen. Tietenkin lennon aikana lukituksen numerorinkulat liikkuivat ja kun perillä yritin avata laukkua, tajusin virheen saman tien. Hetken aikaa yritin löytää onnella oikeaa numeroyhdistelmää, joka vapauttaisi lukituksen, mutta kärsimättömänä luovutin. Mies sai voimalla nostettua vetoketjuja niin, että sain ujutettua palaset niistä irti (kuten kuvasta näkyy) ja laukun auki.

Asia olisi teoriassa vielä korjattavissa mikäli jaksaisin etsiä oikeaa numerosarjaa tai tietäisin, missä avain on, mutta kummankaan onnistumiseen en oikein usko. Täytyisi googlata onko muita vaihtoehtoja, vai onko tästä eteenpäin reissattava vetoketjuilla ilman vetimiä.

Jos teillä on vinkkejä niin ajattelemattomuuteni aiheuttaman vahingon korjaamiseen tai kevyeen cabin-laukkuun, kertokaa toki! En tiedä pitäisikö matkustamoon mahtuvan laukun kohdalla siirtyä myös kovapintaiseen vai pysyäkö kangaskuorisessa. Siinä ei kuitenkaan iskunkestävyys ole tärkeintä vaan keveys sekä tilavuus, sekä tietenkin pitkäikäisyys. Vanha Samsoniteni on varmaan jo 15-vuotias ja vaikka toimiikin rakenteensa puolesta, tuntuu tämän päivän vaihtoehtoihin nähden vähän turhan raskaalta ja toki näyttää nuutuneelta.

Toinen luottomatkakaverini on muuten Re-Kånken -reppu, eli kierrätysmuovipulloista tehdystä materiaalista valmistettu Kånken. Harkitsin sitä pitkään alussa kyllästyttyäni näkemään merkkiä kaikilla, mutta ajattelin kierrätysmateriaalin tuovan reppuun riittävän twistin ja hankin sen lopulta. Sittemmin  sekin on ollut vakkarikäytössä ja tykkään todella paljon! Hehkuttuani aikani sitä mieskin päättyi saman repun (joskin erivärisen) hankintaan, joten nyt ollaan matkoilla Kånken-samikset. Se on ihan loistava ja kivan kevyt cityreppu, joka toimii myös pienillä retkillä ja kun käytössä on ruumaan menevä matkalaukku, nappaan tämän matkustamoon mukaan.

Matkalaukku saatu blogin kautta.

Katso myös nämä

7 comments

Vastaa

Delsey ja Samsonite ovat kyllä hyviä merkkejä ja kestävät pitkään. Yhdestä tosin irtosi kahva, mutta nyt viimeksi keväällä ostettu on ainakin vielä kestänyt ja pyörät kestää aika hyvin jatkuvaakin reissaamista. Mukulakivikatuja yritän tosin nykyään aina vältellä esim. hypäämällä bussiin tai ratikkaan eri kohteissa

Vastaa

Kiva kuulla, että olet kanssa tykännyt! Olen kuullut vähän huono uudemmista Samsoniteista, ja siksi miettinyt onko laatutaso laskenut. Toki saattavat olla vain huonoja sattumia :) Joka tapauksessa se on saanut viivyttelemään uuden cabin-laukun hankintaa kun en osaa päättää, mihin merkkiin kallistun. Mukulakiviä onkin hyvä välttää jos vain mahdollista, ne eivät todellakaan tee hyvää pyörille – ihmettelenkin, miten hyvin oma laukkuni on kestänyt raahattuani sitä välillä aikamoisella hiekoituksella ja kivetyksellä! :)

Vastaa

Minä ostin kesällä Jenkeistä uuden matkalaukun vanhan Samsoniten tilalle. Oli ihan huikea tunne saada kevyt matkalaukku vanhan rohjon tilalle. Myös neljä kaikkiin suuntiin kiertyvää pyörää tuovat huomattavasti lisää käyttömukavuutta. Kovakantiseen matkalaukkuun olen aina luottanut, sillä mielestäni se suojaa matkatavaroita paremmin. :)

Minä poistan muuten laukuista kaikki tarrat heti eikä ainakaan toistaiseksi mikään tarra ole jättänyt laukkuun ikävää liimapintaa. Passin kanteen sen sijaan jäi jälkiä häämatkan aikana liimatuista tarroista. En ollut varma, saako niitä irrottaa ennen maasta poistumista, joten tarrat olivat pari viikkoa kiinni passissa. Jälkikäteen kuulin, että kyllä ne olisi saanut irrottaa. :D

Vastaa

Niin totta! Mulla ei koskaan ole paukkuneet painorajat tämän uuden laukun kanssa ja mietin, onko vaan aiemmin voinut laukku painaa sen verran enemmän, että vaaka näytti aina enemmän (vai olenko vain alkanut huomaamattani pakkaamaan vähemmän?).

Tästä Delseyn pinnasta tarrat lähtee tosi vaihtelevasti. Jotkut lähtee helposti ja kokonaan, sitten joissain paikoissa on laitettu ties mitä superliimatarroja, jotka eivät vain lähde repeämättä ja repeämä jää niin tiukasti, että pitäisi raaputtaa kynnellä irti. Siinä vaiheessa oma kärsivällisyys loppuu ja annan olla :P Kyllähän pinnan saisi varmaan puhtaaksi jollain ihan perus putsarilla, mutta koska itseä ei ole tarramuistot haitanneet, niin olen antanut olla :)

Mulla jäi muuten kanssa vanhaan passiin tarroista, ja yhdelle sisäsivulle kun nopeasti tungin tarrat sinne ja unohdin. Onneksi sen isompaa vahinkoa seuraannut :)

Vastaa

Minulla on jokusen vuoden vanha Delsey (semmoinen joustavan kova) ja huomasin viime vuonna, että se on pohjasta halki. Olen tosin sen kanssa yhden reissun tehnyt silti. Käytän ihan loppuun asti :D Lentolaukun ostin – tadaa – Lidlistä. Oli kaunis ja ihanan kevyt ja Lidlin matkalaukuilla on viiden vuoden takuu.

Vastaa

Ah, Lidl! En tullut ajatelleeksikaan sitä matkalaukun ostopaikkana. Mutta niinpä tietysti, mitäpä sinne ei vähintään erinä rantautuisi :D Cabin-kokoinen laukku joutuu niin paljon vähemmälle koetukselle, että siitä ei välttämättä halua maksaa ihan hirveästi. Mutta tietty ikuisuuden tuota rumaa ja pinnasta kulunutta vihreää pikkulaukkuani katseltua edes jonkinlainen katseen kestävyys olisi plussaa :) Mutta kiitti vinkistä, täytyykin tsekata myös Lidl!

Ja äh, onpa harmi tuo halkeaminen! Just sitä pelkään tuon omankin kohdalla, mutta toivotaan, että kesää :)

Vastaa

Delsey näyttää ja kuullostaa tosi kätevältä. Itselläni on edessä juuri tuollaisen vähän isomman matkalaukun hankinta. Cabin-laukunkin voisi vähitellen uusia, mutta samaa pohdin kuin sinäkin, että olisiko se kova vai pehmeä. Nykyinen Delsey on varmaan 15 vuotta vanha ja alkaa olla kulunut, mutta se on vaan tosi kätevä ja toimiva. Tykkään tuossa mun laukussa siitä, että sitä saa tarvittaessa suurennettua muutamalla sentillä. Silloin se tosin ei enää mene käsimatkatavarasta, mutta tämä ominaisuus on ollut hyödyllinen monesti.

Leave a Reply to Anna-Maria Cancel Reply

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.